diumenge, 12 de març del 2017

Quaresma: la oïda

VÍDEO

Stand by me, Playing For Change



CONTE

El triple filtre de Sòcrates

"Tots som ben conscients que en les nostres converses, moltes vegades, introduïm qüestions que afecten altres persones: “Saps què li ha passat a en tal? Saps què m’han dit d’aquell altre?”. I comencem a fer comentaris sense estar segurs del que diem i en absència de la persona afectada. Fem miques la fama d’aquesta persona i anem contra el vuitè manament, que ens diu: “No diràs falsos testimonis ni mentiràs.

"Quant de bé ens faria a tots tenir més cura de la nostra llengua i no parlar més del compte! I seria molt bo, cosa no sempre fàcil de fer, comentar més les coses bones dels altres i felicitar-los. Mireu quin consell tan savi va donar, en el seu temps, el filòsof grec Sòcrates a un amic que el va abordar un dia sient-li: “Saps què he sentit a dir sobre el teu amic?”. “Espera un moment –va replicar Sòcrates-, abans que em parlis del meu amic, pot ser una bona idea filtrar tres vegades el que estàs a punt de dir-me. Per això l’anomeno l’examen del triple filtre.

"El primer filtre és la veritat: estàs absolutament segur que el que em diràs és cert?” “No –va dir l’home-, en realitat vaig sentir parlar sobre això i ...” “Bé –va dir Sòcrates-, llavors no saps si és cert o no. Permet-me ara aplicar el segon filtre, la bondat: és alguna cosa bona el que em diràs del meu amic?”. “No –va dir l’home-, al contrari”. “Llavors –va replicar Sòcrates-, vols dir-me alguna cosa dolenta sobre ell, però no estàs segur que sigui certa. Però podria voler escoltar-ho... Ara bé, falta el tercer filtre, el filtre de la utilitat: em serveix d’alguna cosa saber el que em diràs del meu amic?”. “No –va dir l’home-, la veritat és que no.”

“Bé –va concloure Sòcrates-, si el que desitges dir-me no saps si és cert, ni és una bona cosa d’ell i fins i tot no és útil per a mi, per què vull saber-ho?” D’aquesta manera, Sòcrates va tallar el comentari que pretenien fer-li sobre el seu amic. Bella manera de tallar aquest corrent tan perniciós de comentaris, de xafarderies sobre els altres.

Que bo és saber vèncer la morbositat sobre les coses dolentes d’altres! Que bo és no escoltar aquests comentaris ni escampar-los! Si ho practiquéssim, segurament la convivència entre famílies i entre veïns seria molt més bella i harmoniosa. El papa Francesc ens recorda moltes vegades que hem d’evitar les crítiques i les murmuracions ja que són un corc per la convivència.

Prenguem aquest compromís de no escoltar, de no propagar tot allò que no sabem si és cert, si no és una altra cosa bona ni és útil per a nosaltres. Recordem les paraules de Jesús: “No jutgeu i no sereu jutjats, no condemneu i no sereu condemnats.”


CANÇÓ

Escolta-ho en el vent, Gerard Quintana i Jordi Batiste



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada